تصویر

در سالهاي پاياني جنگ نياز به يک پدافند هوايي قابل حمل توسط سربازان احساس ميشد. به ويژه که ديگر نيروي هوايي آلمان توانايي دفاع موثر از آسمان در مقابل جنگنده هاي متفقين را نداشت . جنگنده هاي متفقين تلفات سنگيني را بر نيروهاي زميني و بخصوص پياده نظام آلمان در دو سال پاياني جنگ وارد ساختند .نخستين گونه اين سلاح با نام Fliegerfaust A در سال 1944 توسط Hugo Schneider AG در شهر Leipzig ساخته شد.منتها در سال آخر جنگ يعني 1945 عملياتي شد. اين اسلحه توانايي شليک چهار راکت 20 ميليمتري هرکدام به وزن 90 gr و سرجنگي به وزن 19 gr را دارا بود.



ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF
بازديد : مرتبه
تاريخ : دو شنبه 2 مرداد 1391برچسب:سامانه دوش پرتاب RED SKY-2 ,

 

 
RED SKY-2 یک موشک کوتاه برد ضد هوایی ساخت شرکت imi اسرائیل است که برای مقابله با هواپیماهایی که در ارتفاع پائین و متوسط پرواز می کنند و همچنین برای استفاده علیه اهداف زمینی در فاصله نزدیک مورد استفاده قرار می گیرد.
این تجهیزات کوچک وبوده و به ساده گی حمل و استفاده می شود و با توجه به امکان حملش توسط سربازهای پیاده در اصطلاح به آن  backpacked by X soldiers اطلاق می شود. 


ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF
بازديد : مرتبه
تاريخ : چهار شنبه 14 تير 1391برچسب:سامانه دوش پرتاب آر بی اس 70, RBS-70,

 

 

موشکی است قابل حمل توسط نفر که بر علیه هواپیماهای متخاصم در برد های کوتاه کاربرد دارد.

این موشک زمانی که در شبکه رادارهای تجسس و سیستم اعلام خطر به عنوان سلاح ضد هوایی میتواند بوسیله واحدهای پیاده نیز استفاده شود.

پیشران موشک را یک موتور سوخت جامد و یک بوستر جامد تشکیل می دهد . بوستر در مقر لوله ای موشک روشن و باعث می شود موتور اصلی به جلو حرکت نماید .

 

 



ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF

 

تاریخچه: 
میسترال یک سیستم دوش پرتاب ( MANPADS ) دفاع هوایی برد کوتاه و خیلی کوتاه است که قابل نصب بر روی انواع پلت فرم ها نظیر خودرو , شناور های سبک و سنگین و هلیکوپتر می باشد . کار های مقدماتی و توسعه ی پروژه ی STACP با نام Mistral در سال 1974 توسط فرانسه آغاز گردید . 
شرکت Matra در ابتدا به عنوان طرف اصلی قرارداد توسعه ی میسترال در سال 1980 شناخته شد و پس از آن BAE Dynamics ( در حال حاضر ماترا و BAE Dynamics در مجموع MBDA خوانده می شود ) , ماترا آیرواسپشیال ( EADS ) و Alenia Marconi Systems نیز به این طرح پیوستند و در نهایت میسترال در سال 1989 و پس از 15 سال به تولید انبوه رسید و وارد خدمت گردید . 


ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF

 

موشك ضدهوایی FIM-43 موسوم به Redeye ، اولین سیستم دفاع هوایی قابل حمل شخصی (MANPADS) محسوب می‏شود كه وارد خدمت در نیروی زمینی ایالات متحده و سپاه تفنگداران نیروی دریایی شده است و دقیقن پدر موشك سیستم دفاع هوایی شخصی امروزی، یعنی استینگر می‏باشد. 

به سال 1948، ارتش ایالات متحده به دنبال یك سیستم دفاع هوایی موثر و قابل حمل به وسیلهء سربازان می‏گشت، زیرا مسلسلهای ضدهوایی كالیبر 50 میلی‏متری، دیگر در برابر هواپیماهای جت سریع‏السیر و پرقدرت، موثر نبودند. در آن زمان، چندین سیستم ضدهوایی مبتنی بر موشك یا مسلسلهای ضدهوایی، مورد آزمایش قرار گرفتند اما هیچكدام نتوانستند نظر مساعد مقامات را جهت تولید انبوه بدست آوردند. 
بین سالهای 1955 تا 1956، كمپانی Convair مطالعاتی را بر روی سیستم ضدهوایی سبك وزن، قابل حمل و آشیانه‏یاب حرارتی، آغاز نمود. به تاریخ نوامبر 1956، حاصل مطالعات این شركت منجر به تولید موشك ردآی یا چشم قرمز گشت. (چشم قرمز، بدین جهت كه یك هدف‏یاب حساس به حرارت به رنگ قرمز در نوك این موشك، تعبیه شده بود.) بلافاصله این موشك، توسط نیروی زمینی و سپاه تفنگداران نیروی دریایی ایالات متحده به خدمت گرفته شد. 

 



ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF

 

موشك QianWei-1 يا QW-1 و يا با نام صادراتي آن Vanguard 1 ،‌ از سري موشكهاي دوش پرتاب سطح به هواي نسل دوم ساخت چين، با قابليت درگيري از همه سمت،‌ جستجوگر مادون قرمز،‌ با قابليت شليك كن و فراموش كن، بوسيله كارخانه 119 شركت صنعتي و علوم هوا- فضاي چينCASIC ،‌ واقع در شنيانگ از ايالت Liaoning (كه با نام Shenyang Hangtian Xinle Ltd هم شناخته ميشود) ساخته شده. QW-1 براي اولين بار در نمايشگاه هوائي فارنبروي انگليس در سال 1994 به نمايش درآمد. مقامات نظامي چين مدعي هستند كه ونگارد-1 از موشكهاي FIM-92A استينگر آمريكائي در حداكثر برد موثر، قابليت رهگيري جستجوگر هدف و سر جنگي عملكرد بهتري دارد. ونگارد-1 همچنين توسط پاكستان تحت ليسانس با نام Anza MK-2 توليد ميشود. 



ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF

موشک استینگر یکی از موشکهای دوش پرتاب هدایت شونده است که توسط ایالات متحده امریکا برای درگیر شدن با اهداف پرنده که در ارتفاع پایین پرواز کرده و نیروهای پیاده را تهدید می کنند تولید شده است . 
این موشک انداز با استفاده از جستجوگرهای مادون قرمز بر روی گرمای ناشی خروجی های اگزوز اهداف پرنده قفل شده و می تواند هر شیء پرنده را در فاصله کمتر از 11000 پا مورد هدف قرار دهد. 
کارآیی فوق العاده این موشک انداز موجب گردیده که واحدهای زمینی ارتش ایالات متحده در تمام درگیری های خود از آن بهره ببرند. 
همچنین تعدادی از گروههای تروریستی نیز برای هدف قرار دادن هواپیماهای مسافربری از آن استفاده کرده اند. 
این موشک انداز که نام کارخانه ای آن FIM-92A میباشد بمنظور دفاع از نیروهای زمینی در برابر حملات هواپیماها و هلی کوپتر های پرواز کننده در ارتفاع پایین طراحی شده است.و توانسته نگرانی نیروهای زمینی را از بمباران هواپیماها و هلی کوپترها که معمولا موجب وقفه در حرکت ستونهای نظامی می شوند را بر طرف نماید.



ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF
بازديد : مرتبه
تاريخ : جمعه 5 خرداد 1391برچسب:سام-18,دوش پرتاب,manpds,sa-18,igla,

 

 

تاریخچه: 

 9K38 Iglaپس از موفقیت Igla-1 در سال 1983 به همراه موشک آن با کد 9M39  وارد ارتش سرخ شوروی شد و بعد ها نام SA-18 Grouse برای آن برگزیده شد. 

این سیستم پس از سال 1984 علاوه بر شوروی و روسیه در کشور های دیگری نظیر چین , پاکستان , بلغارستان و یوگسلاوی نیز تحت لیسانس روسیه به تولید رسیده است. 

 



ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF
بازديد : مرتبه
تاريخ : پنج شنبه 4 خرداد 1391برچسب:سام-16,دوش پرتاب,manpds,sa-16,igla,

 

 توسعه ی سیستم موشکی دفاع هوایی کوتاه برد و قابل حمل توسط یک نفر (man portable air defence) (MANPََADS)  از سال 1971 در کارخانجات Kolomna  OKB   آغاز شد. هر چند که  گزارش های اولیه حاکی از شباهت بسیار زیاد این سیستم  با مجموعه های پیشین ساخت استرلا  نظیر Strela 2 / SA-7  و  Strela 3 / SA-14  بود اما کمی بعد مشخص شد ایگلا طرحی کاملا پیشرفته تر و متفاوت به نظر می آید.



ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF
بازديد : مرتبه
تاريخ : سه شنبه 2 خرداد 1391برچسب:SA-14,Gremlin,MANPADS,سام-14, دوش پرتاب,

 

نام دیگر این موشک استرلا3 و محصول 1978 می باشد. شکل ظاهری سام14 خیلی شبیه به سام-7 است. مهم ترین تفاوت استفاده از سامانه ی جستجوگر جدید و باطری حرارتی کروی شکل است .جستجوگر جدید خنک شونده با نیتروژن اجازه می دهد تا موشک امکان درگیری با موتورهای جت توربوتراپ و موتور های توربین گازی بالگرد را داشته باشد .فیلتر اپتیکی جدیدی به جستجوگر اضافه شده تا آسیب پذیری به فیلتر های فروسرخ کاسته شود با توجه به نقطه ضعف سام-7 در قدرت سرجنگی ، وزن سرجنگی سام 14 کم و بیش دو برابر شده و وزن مدارات الکترونیکی آن کم شده است. همچنین از یک موتور سوخت جامد جدید استفاده شده تا وزن سرجنگی سنگین تر را جبران نماید و عملکرد آیرودینامیکی بهتری پیدا کند.موشک سام-14  دارای حداکثر برد 4500 متر و بیشینه ارتفاع 3000متر است.


ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF
بازديد : مرتبه
تاريخ : چهار شنبه 20 ارديبهشت 1391برچسب:SA-7,grail ,MANPADS,سام-7, دوش پرتاب,

 

بسیاری بر این باورند که موشک سطح یه هوای سام-7 روسی مانند رقیب خود ( Redeye چشم قرمز) که در میان نیروهای عضو پیمان ناتو جا خوش کرده بود توانست به موشک انفرادی سطح به هوای اصلی نیروهای عضو پیمان ورشو و دیگر هم پیمانان شوروی تبدیل شود.

استرلا یک موشک انداز سبک و قابل حمل انفرادی بود که میتوانست توسط یک نفر شلیک شود. این سلاح حتی واحدهای کوچک پیاده نظام را قادر می‏سازد تا با هلیکوپترها و هواپیماهای ملخ دار و حتی جت‏های کند درگیر شود. مدل SA-7a  یا (gk32m Strela2) در سال 1968 وارد خدمت شد، ولی طولی نکشید که با مدل جدیدتر، یعنی SA-7b تعویض شد



ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF
صفحه قبل 1 2 صفحه بعد
آرشيو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبي
تقويم
وضعيت آب و هوا
لينک
------------------------------ ******* ------------------------------
+ strUrl +